Köp böckerna

Övriga föreläsningar

Professionella vuxna

riktar sig till dem som jobbar med barn och ungdomar:

När 14-åriga skånska Amanda blev kär ville hennes kille att hon skulle skicka en bild via nätet. Det gjorde hon. En gång. Den bilden ledde till hot och utpressning och till slut också grova sexuella övergrepp. Inte en enda gång under sitt flera år långa helvete berättade Amanda för någon om det hon var med om. Vuxna tycktes inte heller märka något, trots att varningsklockorna ringde omkring henne. Av en slump hamnade Amanda på ungdomsmottagningen och där förstod man att allt inte var som det skulle. Inte heller tjejerna i fallet med Alexandramannen berättade för vuxna om övergreppen, sexchattarna och om hur lurade och pressade de var. Det har gått några år sedan härvan nystades upp och mannen dömdes för övergrepp mot över 50 unga tjejer. I Helsingborg har nyligen en annan stor nätsexhärva haft sitt rättsliga efterspel, ett liknande fall avslöjades i Uppsala häromåret och på flera platser i landet pågår liknande utredningar.

I nypublicerade studien ”Online är jag någon annan”, av Linda Jonsson och Carl Göran Svedin (Linköping Universitet) vittnar unga tjejer som säljer sex om professionella vuxna som viker undan de svåra frågorna, och sviker. Det är inte bara nätsexhärvor som gör att vi behöver lära oss mer om internet. I stort sett alla ungdomar hänger på nätet dagligen, 94 % av tjejerna och 93 % av killarna enligt SCB:s senaste räkning. Det som är en ny värld för vuxna är en självklar arena för dem som växer upp idag. Och precis som i alla sammanhang där människor möts uppstår situationer och konflikter som behöver hanteras. Trots att internet slog igenom för tjugo år sedan saknas fortfarande internetkunskap i grundutbildningarna för dem som ska jobba med våra barn och ungdomar. Vi lär oss i bästa fall hur tekniken fungerar, men inte hur människor använder den och hur vi ska förhålla oss till det. Vi matas dessutom kontinuerligt med larmrapporter om hur farligt det är på nätet, hur utsatta och oskyddade våra barn är. Och att det är skadligt och beroendeframkallande att spela spel och facebooka. Till vardags uppstår situationer och konflikter som måste hanteras, men där vuxna kanske inte riktigt vet hur det ska angripas. Ibland står vi handfallna, förvånade och ofta lite chockade när vi hör ungdomarnas berättelser.

Katia Wagner har under flera år intervjuat unga om sådant de gör och har varit med om på internet – och om varför de ofta inte vänder sig till vuxna om hjälp när de råkar illa ut. Under föreläsningen utgår Katia Wagner ifrån sina möten med ungdomarna och resonerar kring vad som behövs för att möta dem i deras tillvaro på nätet. Hon har granskat larmrapporter, lyfter fram konkreta verktyg att använda för att hjälpa ungarna att bli streetsmarta på nätet och diskuterar hur professionella vuxna kan agera i olika situationer. Det blir också en genomgång av personuppgiftslagen. Förutom föreläsningen kan det bli gemensamma diskussioner och strukturerade grupparbeten med autentiska situationer att resonera kring.

”Oerhört tänkvärt att inse hur enkelt Alexandramannen kunde genomföra sina brott, hur han fick kontakt med unga tjejer och hur ”enkelt” det var för honom att utföra sina brott genom att få dessa kontaktsökande tjejer att känna sig sedda och trygga”.

Susanne Forsman, ungdomsutredare Polisen.

”Betyg 4,75 på en femgradig skala”.

Ungdomsstyrelsens nationella högskoleutbildning Unga, sex och internet.

”Katias stora kunskap och erfarenhet i ämnet gav oss en insikt i vad internet kan innebära för ungdomar. Vi var alla mycket nöjda och kan nu bemöta unga tjejer med större kunskap och förståelse”.

Kvinnojouren Söderslätt.

”Rutinerad och skicklig föreläsare, mycket nytt, tänkvärt”.

Projekt Frida Trollhättan.